Monday, March 28, 2011

Mari jadi orang pagi

hello good morning. pernah tak korang tertulis good MOANING. ahahha. bangang kan. ok dah. tu takde kaitan dengan entry yang bakal di tulis. aku percaya, percaya gila ni, tak ramai orang yang suka bangun pagi. padahal bangun pagi banyak faedah nya.

kalau aku bangun pagi, kerja2 rumah aku siap awal. maka, aku boleh rest awal. malah tak tinggal solat subuh. opssss opocot! lagipun mak and abg aku pernah kata, kalau bangun awal rezeki masuk cepat. :)

antara alasan-alasan cliche org mls bangun pagi:

  1. ala, penatlah malam tadi pergi membajak sawah, i need lotsa rest
  2. rileks lah, 5 minit lagi, 5 minit je..maka berterusan sampai 50 minit
  3. sapa yang loser sangat nak bangun pagi2 weekend ni
  4. lebih baik tidur dari bangun, tidur tak guna duit
  5. tidur boleh kurus hokeyy

anda terasa? bagus. mari saya bantu anda untuk bangun pagi dan tak rasa lesu.


1. pabila bangun pagi, mesti sejuk bukan? ramai yang suka mandi air panas. AKU adalah pengemar air panas. tak kira, pagi, tghari, mlm, mesti nak mandi air panas. hhaha. tapi sebenarnya, untuk menyegarkan badan pagi2 hari yg suci. adalah digalakkan MANDI AIR SEJUK. memang confirm terbukak mata kena air sejuk. setuju? malahan dapat menjimatkan gas di dapur pada siapa yang masak air semata-mata nak mandi air panas di pagi hari.


2. untuk bangun pagi dengan mudah setelah mengharungi hari yang panjang. adalah di haramkan. ahahaha. oklah, taklah haram tapi kalau boleh avoid makanan masin selepas jam 6 petang. sodium akan membuatkan kita menyimpan air. so nanti bila bangun tidur air tu naik ke muka (dan bahagian lain juga). perasan tak bila kadang2 bangun tidur muka kita bloated. cam kembung, mata sembap. ha, sebab ni lah. sekarang faham tak?


3. langkah ke 3, bangun pagi. stretch badan sikit. nak2 yang mimpi kena kejar hantu ke apa. confirm badan lenguh. lepas dah stretch, buat gaya ini

kalau korang mmg practice yoga. benda ni takde benda ahh wehhh. heehhe.



4. untuk bangun pagi, dan menjadi segar tidak lesu macam sayur bayam, salah satu benda yang boleh di praktikkan ialah bau oren. certain2 bau ni boleh stimulate otak kita untuk wake up. so, oren adalah antara bau yang bagus. kalau nak lagi berkesan, gi beli sabun bau oren, mandi pakai sabun oren. sarapan fresh orange, makan buah oren. (ok, ni bukan iklan nak promote tropicana twister eh)



5. ok, last but not least. selalu kalau korang bangun, mesti pasang lagu or alarm yang paling annoying supaya rasa nak bangun dan matikan. di ulangi untuk di matikan. bukan untuk membangunkan. inilah kesilapan kita sebenarnya. ahaahha. di cadangkan, supaya mengunakan tone/lagu yang anda suka, so bila bangun pun tak rasa marah. happy je. kalau susah sangat nk bangun buat je ringtone ayam berkokok. bila bangun rasa cam kat kampung halaman.. angin sepoi sepoi bahasa. ohh indahnyaaaa.


ok, trylah benda2 ni. nasibaik aku ni jenis senang bangun. mak aku panggil nama sekali je terus dah boleh terjaga. ehhehe. kalau tak berkesan gak, meh bagi alamat rumah, aku simbah air je kat muka korang.

ihsan : dailyglow.


No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...