Tuesday, January 10, 2012

Expectations



SALAM!!!


Kenapa tajuk entry ni cam bitter je kan. Apakes aku nk bitter pepagi buta ni? Tiba-tiba aku terfikir nak tulis pasal ni. Harap maklum tiba-tiba ya. Sebab den takde kerja. Huahuahua.


Apa yang korang faham kalau cakap pasal expectations? Sesuatu yang kita harapkan? Sesuatu yang kita inginkan?


Aku nak cakap expectations dalam konteks love ok.


"Love has nothing to do with what you are expecting to get, it's what you are expected to give"


If dalam certain relationship, expectations tu something yang common. Come on... don't lie. And sometimes expectations boleh jadi issue yang critical kalau kita tak pandai control. Lagi-lagi bila pasangan kita tu, before this dia with someone yang menepati expectations dia. Once when he/she dengan kita, kita tak reach the requirements, di situ lah akan mula conflict.


Bila dah mula conflict, he/she will start to compare. Compare. COMPARE. annoying gila word ni. hahaha. and bila dah compare, IF, kita better, we'll be fine, IF not, sumpah sedih tahap nak cium ketiak sendiri kan. Zasss. Sentap hati mak nak.


And ada banyak faktor yang buat kita ada certain expectations. Antaranya :


1. Kisah Lalu
2. Pengaruh Aaron Aziz
3. Pengaruh Cerita Korea
4. Pengaruh bf kawan
5. Keinginan sendiri


Untuk bagi korang lg senang faham malah terus zass ke hati nurani, aku akan bg contoh, mcm biasa lah kan. Nak contoh pasal aku ke? Pui.


#1


Banyak perempuan, expect nk jumpa bf dia hari2. Jangan tipu.Tapi, meh kita fikir ramai-ramai, kauingatbfkautakdekejelain???? huahuahua. So, jangan expect benda yang pasangan kau tak mampu buat. Lainlah kalau ko keje setempat dengan pasangan kau. Mungkin kebarangkalian untuk jumpa hari2 tu ada lah. Ataupun kalau pasangan kau ada private jet... boleh kot nak expect.. huahuahua.


Expect less. At least kita tak rasa sedih sangat. And kita expect benda yang kita rasa pasangan kita boleh/mampu buat. Hati kau tak sakit, tak pressure.


#2

Amni kawin dgn Bruce Willis. Amni seorang working woman. Busy. Tak dapat layan Bruce sepanjang masa. Dalam kes ni, Bruce tak boleh nak expect Amni layan dia 24/7. For example, if Amni balik kerja lambat, tak dapat buat air for teatime. but Bruce expect Amni buat. Tapi Amni tak dapat buat. So Bruce akan rasa keinginan dia tak di penuhi. So di situ akan mula nya conflict.

Seharusnya bila Bruce dah tahu yang Amni tak dapat nak fulfill expectations dia. Dia kena overcome benda tu sendiri. And ni juga ada kaitan dengan Give and take. Kita kena tahu kemampuan pasangan kita tu.


Kesimpulan nya sekarang, first of all, kita kena kenal pasangan kita. Dia tu cemana. Apa kemampuan dia. Apa perangai dia. And then, terima dia. Kalau benda yang kita expect tu, dia memang tak mampu buat, memang dia tak mampu so jangan paksa.



Tanya diri kita balik, kalau jadi kat kita cemana? Apa kita rasa? Bak kata mak aku kalau kita taknak orang buat kita, kita jangan buat orang. Kan????



And berhati-hati lah dengan expectations ni. Sebab dia boleh jadi BIG issues dalam relationship and ada possibility untuk meranapkan relationship tu.



Expect less. Sebab bila kita expect less, and bila benda yang kita expect tu jadi lebih dr apa yang kita expect, kan best feeling tu.. surprise surprise! Appreciate pasangan anda and you'll be happy :)



Sekian. penatnyaaa membebel. kbye.



2 comments:

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...