Hubungan sulit stress dan obesity.


SALAM!



Familiar tak dgn word stress dan obesity? Kalau kita fikir logik, 2 benda ni berkaitan kan? Setuju? Stress? Common. Kadang-kadang kita tak tahu pun kita stress but sebenarnya mmg kita stress. Bila benda ni jadi adalah sangat bahaya, bila kita tak realize yang kita stress.



Aku rasa kebanyakkan perempuan akan makan bila stress, bila ada something yang mengganggu mereka. Aku ingat lagi, ada sekali tu aku clash, tetbe aku cakap dgn echah, "nak makan burger king" AHHAHAHAHAHAHA. Echah hanya layankan sajeee. Pastu pergi burger king dengan mata yang bengkak ok. Tapi makan whopper set LARGE. HABIS! ya, itulah hakikatnya.



Ok sekarang, baca slow2 sebab aku nak korang faham.



" BIASANYA ORANG STRESS, AKAN MAKAN BANYAK ATAU MAKAN TAK TENTU HALA. BILA MAKAN DAH TAK BETUL, SOMETIMES BOLEH BAGI KITA GAIN WEIGHT, AND OBVIOUSLY THAT CAN CAUSE EVEN MORE STRESS. SO MAKAN LAGI. ITS A NEVER ENDING STORY, AND KALAU BERTERUSAN TU YANG BOLEH JADI OBESITY "



Ada kajian mengatakan yang bila kita stress, kita akan cari makanan yang tinggi kandungan lemak dan gula. selalu dalam drama pun nampak bila putus cinta ke apa, orang akan makan ice cream. kan kan?? ataupun dlm kes aku ya, BURGER KING. hahaha. sebenarnya benda2 ni ada kaitan dgn specific hormones dlm badan kita.


sedapnyaaaaaaaaaa!!! (penulis yang tak membantu)

Mari kita ambil tahu apa hubungan sulit stress dan obesity. ZASSS!!

1. Serotonin

Bila kita stress, kita akan mkn benda2 berlemak bagai, maka nya ia akan meningkatkan serotonin level dalam bdn kita. Serotonin ni adalah bahan kimia yang akan buat kita rasa baik. rasa better. So mmg tendency kita untuk makan benda2 yang mengemukkan adalah tinggi sbb kita tak mampu nak buat keputusan bernas dlm pemilihan makanan semasa kita stress. Orang akan makan BIG APPLE, MCD, BURGER KING, CAKESSSSSS, ICE CREAMMM ok dah, aku plak terliur.
Sepatutnya kalau stress kita pergi pasar, makan sayur mentah ke, roti whole meal ke, makan sandwich ke ataupun takyah susah2 minum air masak sudehhh.

2. Cortisol

Para pengkaji juga mendapati bahawa, bila seseorang itu mengalami stress yang melampaui batasan akal, badan si stress tadi akan merembeskan? mengeluarkan lebihan cortisol. Cortisol adalah hormon yang manage fat storage dan tenaga yang digunakan dlm badan manusia. Ia akan menaikkan nafsu makan si stress tadi menjadi serupa monster, malahan akan menggalakkan si stress tadi menginginkan makanan2 bergula dan makanan berlemak.




3. Neuropeptide Y

Apake susah bonar nak sebut benda alah ni. choiii.. Baru-baru ni ada kajian yang kata, bila kita under stress, badan kita akan process makanan differently. Kajian yang di lakukan terhadap seekor tikus comel.

Tikus A - diberi makan berlemak dan di letakkan dlm stressful conditions = GAIN WEIGHT
Tikus B - diberi makanan sihat dan di letakkan dlm stressful conditons = MAINTAIN

Para pengkaji mengaitkan phenomena ini dengan molekul yang di panggil Neuropeptide Y yang akan dikeluarkan dari sel badan semasa kita stress dan akan menggalakkan pengumpulan lemak. Selain dari itu, diet yang tinggi kandungan lemak dan gula juga akan mencetuskan pengeluarkan neuropeptide Y tadi.

Apa kesudahan nya stress dan kegemukan melampau ni??

Sebagai seorang yang mementingan kesihatan dan ingin kan hidup yg lama (jika ALLAH izinkan, marilah kita ubah sikit cara kita menangani stress)

1. Jangan biarkan anda kebulur. Benda ni kalau kita tak stress pun kita patut amalkan. Kalau aku, aku lapar, aku tend to makan banyak nk gila, sebabnya kita punya blood sugar drop. Bila blood sugar level kita low, kita susah nk fikir secara rasional lalu kita makan apa saja. Paling penting jangan skip meals. JANGAN. ya, JANGAN.


2. Portion. Bila kita tengah stress, kita tak fikir pun kita makan apa, kita makan banyak mana. So, kalaupun kita stress tahap dewa, control portion kita. kata lah nak makan ice cream, makan sesudu je ke? hahaha. Logiknya, kalau kita makan sikit, mesti akan kurangkan risiko untuk gain weight kan?


3. Makan snek yg berkhasiat. Doktor menyarankan kita makan snek yang ada kombinasi protein dan karbohidrat, supaya badan kita akan digest dia lambat dan akan buat kita rasa kenyang lebih lama. Seperti contoh ialah whole-grain bread bersama sekeping cheese. ecehhh bajet nk western jeee.





4. Tangani stress itu sendiri. Hidup dengan melebihkan senyuman. Don't take things too serious. Kalau kita kurangkan stress, so tendency kita untuk obesity apabenda semua ni pun kurang kan? Kalau stress, ambil option lain untuk hilangkan stress. Kalau aku, sekarang bila stress aku bersenam. AHHAHA. masa belajar dulu selain makan seperti gergasi, aku g karok. haaa, karok pun boleh hilangkan stress. Tapi sebaiknya, cari apa punca yang menyebabkan korang stress, selesaikan. Then baru pergi berhibur seperti main batu seremban ke congkak ke.



Sayangi diri anda. Badan nak pakai lama okei. Bye.



Comments

  1. My blog entry kisah & info tentang makanan yg kadang kala boleh merbahayakan diri... http://hedzwan.blogspot.com/2011/05/kematian-yang-pastiallah-lebih.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali Tahi Anda

My Journey With Nutox

5 Tanda Kulit Sensitif