Yoga poses for better digestion



SALAM!!!


digestion? penghadaman? tak kira lah bahasa melayu atau bahasa inggeris. motif nya sama. aku, dah bertahun ada masalah digestion. menurut kata doktor, aku takleh makan nasi. nasi is too complex for me. aku ada indigestion. mmg ada ubat utk sakit ni. tapi ubat....mesti lah ada side effect. hmmm tak bagus tak bagus.


so aku yg mmg practice yoga. practice jela.. tapi aku tak pernah amik tahu kalau pose ni apa faedah dia. pose ni benefit dia apa(perlu ke terjemah cik kak oiii) kdg2 adala yg aku tahu, tu pun sbb tgk channel zee pepagi buta. tapi dah berzaman tak tgk. so ingatan dah tak berapa nak kuat. so aku men buat je yoga. then bulan lepas, aku terbaca satu artikel ni pasal digestion problem. and yoga adalah salah satu penyelesaian nya.


aku cam....seriously???!!!!! pose yang mana ni..gonjeng gonjeng..sekali tgk.." laaaa yang ni???" cheh. mmg aku selalu buat. terus rasa seronok amat.


so aku nak share dgn korang. sebelum aku share, aku mmg dah praktikkan pose2 ni. cuma lepas aku tahu dia bagus utk digestion, aku triple kan repetition dia. and aku buat bila2 aku rasa nak buat. and alhamdulillah, mmg berkesan. tapi tatau lah perut korang. kita sama-sama ada perut, tp mgkin kita berbeza. mungkin perut kau buncit sket dr aku. eceh. gurau je. so try this. and jgn lupa minum banyak air and minum susu!



POSE PERTAMA : FORWARD FOLDING

1. tangan buat cam aku buat tu (muka takyah serius sgt pun takpe)





step 2 : fold kan badan korang. (ni pandangan dr depan)




ni pandangan dr tepi. (kalau buat terus tangan cecah lutut pun aku rasa ok. lagi terasa)




kalau korang perasan, forward folding ni lebih kurang, lebih kurang ye. mcm kita rukuk bila solat. mungkin ni salah satu keistimewaan utk org Islam. setiap pergerakan dlm solat ada faedah dia. so rajin2 sembahyang. ataupun siapa yang solat tu, kira korang dah buat exercise ni secara tak langsung. Syukran YA ALLAH.


ok, ni si gemuk yang sibuk jeee jacau aku bila nk amik gambar. nama dia garfield. ok, iklan dah habis. mari sambung.





POSE KEDUA : SEATED TWISTING


pose ni korang buat betul2 ya. bagus ni. dia regangkan pinggang gak. tu yg aku terasa bila aku buat lah. ehhe. lain org lain ya kesan nya.

ni jarak jauh punya gambar




ni jarak dekat. tangan tu sukati lah nk letak kat mana. nk buat peace pun boleyyyyy. untuk seated twisting ni korang buat kiri kanan eh. tukar2 posisi. kaki still style yg sama.





aku tak tahu lah pandangan orang terhadap yoga. tapi bagi aku, kalau sesuatu benda tu boleh mendatangkan kebaikan pada diri kita. apa salahnya kita buat. takde baca mantera ke apa. just bismillah je. niat kita baik cuma nak bersenam. kepada sesiapa yg rasa yoga tu haram, takpe, setiap org ada pandangan masing2. cuma bg aku asalkan tak menyimpang dr agama. aku rasa its ok.


oh ya kalau ada sesiapa tertanya pasal pakaian aku. sebenarnya aku br balik dr beli hadiah cousin aku. takde makna nya aku nk pakai elok2 semata2 nk amik gambar. rajin pulak kan..heh.


SELAMAT MENCUBA! :))


Comments

  1. interesting! senang je pun kann. nak buat lah lepas abes class. thank you!

    ReplyDelete
  2. aah mmg sng. cuba try tgk senang berak ke tak. hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali Tahi Anda

My Journey With Nutox

5 Tanda Kulit Sensitif