Tuesday, May 3, 2011

TIPS 10 : hampiri makanan manis secara sihat





MAKANAN MANIS? kedengaran enak kan. cuba bayangkan ice cream vanilla campur oreo campur M&M campur choc chip campur ok dah byk sgt. loya pulak. hakikatnya, ramai antara kita yg mmg suka makanan manis. kalau dalam family aku, adik bongsu aku mmg pengemar makanan manis. lepas makan nasi, dia mesti nk makan coklat ke apa2 ke yg manis. tapi bukan gula halus laaa. adik aku bukan semut. harap maklum.

sebenarnya, makanan manis ni mmg best. aku pun suka gak kadang-kadang. cuma kita takleh lah selalu makan. nanti kena kencing manis dah susah. tp kalau org kaya kena kencing manis takpe, duit dia banyak nak beli ubat. aku tak kaya. so aku kena elakkan. AHHAHA.(org kaya jgn marah, i gurau je)

makanan manis sebenarnya boleh mempengaruhi keadaan kulit kita. our skin. our complexion. so kita kena berhati-hati dengan apa jua makanan manis yg kita bakal makan. mengerti? ada sesetengah makanan yg kita boleh makan. and ada sesetengah yg kita kena elakkan.


so, aku baca tips2 yang dia bagi ni agak ringkas. cuma ada 3 tips je nk memuaskan nafsu tanpa menyakiti kulit mulus anda..

1) Perancangan rapi

Makan makanan manis di penghujung hari anda. eh jgn salah faham. bukan bermakna makan pukul 12 mlm jika tidur pukul 12 mlm ya. kaugilakeapa?! Berdasarkan kajian yg dibuat, sarapan pagi yang mengandungi lebih protein, kurang gula dan juga karbohidrat akan menjadikan paras gula dalam badan kita stable for the rest of the day. walaupun lepas tu kita makan gula lebih. nampak tak sekarang betapa pentingnya breakfast. terima kasih jika nampak. tapi ingat! sarapan yg tinggi protein,kurang gula dan kurang karbohidrat. ternyata ianya bukan lah nasi lemak. so, kalau paras gula dalam badan kita stable, maka kuranglah irritation pada kulit, ruam2 dimuka mahupun jerawat. pelik tak? benda2 camni pun boleh pengaruhi kulit.

2) Makan makanan buatan sendiri.



HAHAHA. bila aku baca ni, terus aku terfikir, "hat ni tak sesuai dgn aku" yelaaa rajin plak kan aku nk buat dessert2 yg manis2 utk di makan. beli sudehhhhh. tapi hakikatnya, makanan yg kita buat sendiri mmg lagi better. dari mcm2 segi, kebersihan terutamanya. malah dr segi kesedapan(ni sapa yg msk sedap je, yg tak jgn perasan) . so, dlm artikel yg aku baca ni, dia mencadangkan kita buat sendiri dessert utk kita makan. cthnya seperti cookies letaklah almond(bgus utk lembutkan kulit), letak telur(protein utk collagen), oats(sumber fiber). semua benda2 ni better lah kan dr makan biskut oreo yg manisnakmati. and one thing, kalau buat sendiri, kita boleh kurangkan gula dan tambah benda2 lain yg lebih sihat.


3) Pencegahan


Jika korang tengah ada jerawat, elakkan ice cream, cheese cake or apa2 je yg creamy ohsedapnya. senang kata dairy products lah. sbb kajian kata benda ni berkait rapat. kira dia akan mengalakkan lagi pertumbuhan anasir2 yg tak baik ni. so korang kenalah dptkan calcium dr susu tu dr sumber lain. dr susu ibu keee. ahaahaa


ha, jgn stress plak baca ni. nak cantik tak? kalau taknak takpe, bantai je. jgn fikir dua kali. sekian. bye.


No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...