Thursday, July 11, 2013

1 benda patut buat : JUN



SALAM!!!


Sihat kah anda semua? Sorry entry yang patut keluar bulan Jun, terkeluar bulan July. Huahuahuahua. Macamana dgn benda patut buat bulan2 lepas, buat tak? Kalau buat baguslah, kalau tak buat pun takpe, takde paksaan =D


So, bulan Jun (Skrg dah July!) aku nak korang start :


MINUM SUSU


Susu ni penting, tengoklah dari kecil pun kita kena minum susu. Makanan pertama kita? Susu ibu kan? Susu gak. Takde nya ko lahir terus makan asam pedas kan? Di situ kita boleh lihat kepentingan susu itu sendiri. And susu sekarang aku rasa sedap2. Memang takde alasan lah kalau taknak minum.



Antara susu-susu di pasaran ialah susu putih biasa, coklat, strawberry, dan coffee. Eh lupa jagung pun ada dulu. Hehe. Ingat tak masa kita sekolah rendah ada program susu ni. HAHAHAHA. Berebut2 kot, sbb susu tu sedap. Kan? Bila lori Milo datang, berlari nak amik air free, Vico pun sama. Paling legend kalau nak beli vitagen, cikgu siap bg borang ek swuh isi. Ek eleeeee, Vitagen je pun. HAHAHAHAHAHA. Tapi rasa masa tu, itu lah air paling sedap kat dunia. Sekarang minum bliss je. Bweekkk... Ok dah merepek lak.
 

Bagi yang ada lactose intolerance macam aku, doktor ada cakap, kita boleh minum susu, tp dengan kadar yang sedikit. Try sikit dlu, contohnya mula-mula minum dlm 50ml ke.. KALAU ok, then tambah lagi.. and kalau memang tak boleh terima, minum susu soya pun okay.



Aku dah try, aku boleh minum cuma lepas tu mmg cam sakit TAPI boleh bla lagi, kalau minum Anlene aku takleh, terus pening muntah2 kenapa tah. Anlene taknak kawan kita ehhhhh.. buek. Tapi Anlene bagus kan.. hmm takpelah...


Aku tak tahu lah ini ada kaitan ke tak dengan minum susu, tapi aku tak pernah kena kejang. Aku minum susu hari2, and kat rumah aku pun sentiasa ada susu, sebab aku dah paksa Mama dengan baba minum susu. Sepatutnya kena mula dari muda, baru betul sebab kesan dia memang kita tak nampak sekarang, karang dah umur 50 keatas baru badan terasa. Masa tu jgn menyesal uolssss.



Sempena bulan puasa ni, abang aku suggest minum susu blend dengan kurma. Sedap! Tapi manis lah, tu yang aku cam tak berapa jalan sikit.. so aku letak susu tu banyak.


Kurma yang hancur. Manis YA AMPUN.



Oklah, selamat bermula minum susu dan selamat berpuasa.


No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...