Tuesday, September 3, 2013

1 benda patut buat : OGOS



SALAM!!!



Oh! Lambat lagi keluar untuk Ogos. Memang tak istiqamah langsung.. hehe.. Takpe, benda kali ni boleh di buat di setiap bulan tanpa perlukan wang ringgit pun. So, apakah ia nya?



LEBIHKAN COMMON SENSE DALAM KEHIDUPAN ANDA



Sebenarnya dah banyak aku tengok sekarang ni orang kurang common sense. Tak tahu lah memang dari azali macam tu ke ataupun sengaja ke? Serius aku confuse. Yang aku paling tak boleh bla ialah ianya berlaku di kalangan orang yang aku kenal. I was like errr kau ni bangang ke? So, untuk membuatkan korang lebih faham, aku kena cerita skek lah kan...


Kepada yang dah kenal aku lama, mesti tahu dulu (7 years or 8 or 9 lupa dah) aku sangat gemuk. Paling tergemuk ialah 77kg. Masa tu aku memang sangat low self esteem. Dia punya tahap low self esteem tu ko tok sah cakap betapa low nya. Orang2 gemuk je faham.. tapi takde lah sampai tahap nak bunuh diri. Over sangat. Aku jd gemuk sebab ubat, aku ada asthma. So takpelah, dari mati tak boleh bernafas, baik gemuk idok? At least boleh makan ayam goreng lagi.



 haaaa lengan tu kalau goreng sedappp!!



 Pipi tuuu comel kan? =P



Dalam hidup menjadi orang gemuk ni, orang sekeliling ko memang sangat hanjeng. Mengata tak sesudah, memanjang nak menjatuhkan self esteem kau. Kita pun sedia maklum media cetak pun seolah2 mengatakan orang kurus je yang boleh di terima masyarakat. Seolah2 rupa fizikal ni memang penting gila laaaaa. Macam kalau ko gemuk, yeahhh!!! ko sangat loser. Nasib baik aku ada parents yang sangat concern pasal kesihatan. Selalu ingatkan pasal kesihatan. Thank you Mama and Baba.



Berbalik pada tajuk asal, kenapa sekarang orang kurang common sense? Macam tahap bangang gila. Contohnya banyak aku nampak kat Instagram or Facebook. Itu kat media sosial. Yang face to face lagi tahi gila. Perlu ke kau nak mengata orang? Aku rasa kau boleh faham kot kalau orang mengata kau, kau sedih. AS SIMPLE AS THAT. Bila sedih, boleh sampai tahap kacau kita mentally. Boleh relate dengan masalah psikologi semua, ada korang fikir tu??



Kau ingat orang gemuk ni tak tahu ke dia gemuk? Kau ingat dia tak boleh rasa bila peha dia berlaga? Bila peha melecet? Bila jalan sikit dah berpeluh... penat? Kau ingat derang tak tahu? Tak perlu kot nak buat public humiliation. Kau dapat apa? Kepuasan? Sebab kau rasa kau better? Macam tu? Henti kan lah... Sebab kau tak pernah rasa, so kau tak tahu rasa dia mcmana.






Aku rasa semua orang kat muka bumi ni aware and faham benda ni. Macam common sense gila lah. Tapi still nak buat gak. Kenapa tah? Sekali pun kau nak mengata orang gemuk ke buncit ke takyah buat depan dia ataupun cakap secara terang-terangan. Kau boleh tegur secara baik. Kau boleh guna words yang lebih baik. Benda ni sebenarnya simple gila.






Cuba bila kita jumpa someone tu, kau nampak dia dah berisi. Instead of cakap dia gemuk ke apa, say something nice. Puji baju dia lawa ke apa. Kau takkan tahu betapa kadangkala pujian yang kecil tu akan naikkan keyakinan diri seseorang tu. And aku rasa kalau kita positif pun, kita tak rugi apa. Buat apa nak sebarkan negativity?



Benda ni mudah, so tak perlu complicated kan. Semua orang baik, semua orang happy kan? Lepas ni kalau aku nampak depan mata aku memang aku sound direct je. Sebab aku tak suka. 



Ha, siapa nak tanya mcmana aku hilang lelemak tu.. Senang je.. Berat aku memang maintain je dah lebih 5 tahun. Takyah makan nasi, minum air banyak dan bersenam. Lepas tu jgn asyik nak mengata orang. Nanti satu hari Allah bagi bibir kau gemuk sebab asyik nak mengata je. Buek.



Kbye.


Siapa mengata, hantu ni datang jumpa korang nanti.


No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...