Wednesday, February 8, 2012

Kenali Tahi Anda



SALAM!!!!


Di suatu petang ketika aku sedang tiada keje. Dua orang rakan sekerja berjantina lelaki sedang khusyuk buat kerja. Aku bersuara. 



AJ :Wey, korang kalau berak taik korang tenggelam ke timbul?
Mangsa : Koni J (hojaq kann AJ tak cukup pendek, J je derang panggil aku) takde soalan lain ke?
AJ : Aku tgh buat siasatan. Korang tahu tak, kalau taik korang timbul means korang makan makanan yang berkolestrol tinggi.
Mangsa : Oh yeke.. kitaorg punya tenggelam..(gelak cam org kena sampuk)
AJ : *sambung buat siasatan*


Esoknya. Derang asyik makan muruku. Sambil mkn ckp kat aku, "J, muruku ni kolestrol rendah, nnt taik kitaorg confirm tenggelam"

Aku : (-______________-)


THE END







Pertama sekali nak minta maaf sbb tak tahu nak bagi tajuk apa kat entry ni nak bagi nampak sopan? Sedikit berselindung? Cover cover? Entahlah. Pening fikir. So, ini jelah yang aku mampu. Yang penting niat aku baik.. Ngeeee.


Ok, Najis ataupun lebih senang dlm entry ni aku maksudkan tahi mmg benda yang normal dalam kehidupan kita. Kebanyakkan orang bertemu najis everyday. Untunglaaaaaa. *emo* Tapi tahukah anda, apa yang normal dan tak normal nya najis anda itu. Haaa jangan main2, dari najis pun kita boleh tahu if something wrong dengan badan kita. And ada satu tahap di mana melalui najis kita boleh tahu if kita ada cancer.


So sekarang ni, kita kena ambil tahu berapa kerap korang gi tandas, berapa lama korang betapa dalam toilet and bau dia. Wakakakkaka. Ni aku tak tipu ok.


So, ini adalah antara perkara yang korang kena tahu pasal najis korang.



#1 Warna

Najis kita ada mcm2 kaler. Maybe hitam, hijau. coklat, turquoise takde eh.. cantik sgt najis nnt. Heh. So warna najis kita ni semua bergantung pada apa yang kita makan dan sbb2 lain. Kalau kita makan banyak sayuran hijau, tak mustahil najis akan jadi hijau.
Selain dari itu, ada sesetengah ubat boleh buat najis kita jadi warna putih. Gila laaa. tak pernah lagi aku alami. HAHHAHAHA. Ada juga warna kelabu. Cute gak.
Anda patut berasa risau IF najis anda berwarna hitam. Kadang2 sbb korang makan supplements, tapi sometimes juga sbb korang ada internal bleeding kat perut dan usus kita.



#2 Bentuk


Ha... bentuk pun ada pengaruhnya ok. Tapi tak pernah plak aku tgk najis bentuk tiga segi. Najis paling cute aku pernah tgk pun najis Shin Chan. hahaha. comel je. Euww. Apani.

Sebenarnya, bentuk najis yang elok adalah berbentuk "S" dan dia tak putus-putus. Apa kau ingat hubungan kekeluargaan je ke air dicincang takkan putus. Tahi putus pun tak elok ok. Heh. Kalau nak najis yang cantik berbentuk "S" sila makan banyak fiber.

Najis yang berbentuk seperti pensel. kurus kurus halus ada kemungkinan adalah tanda-tanda awal kanser rektum. Sebabnya, pembukaan rektum tu cam tak menyeluruh. So najis yang kuar kurus. Aku rasa maybe najis tak puas ahh kan bila sakit.


Nampak kan mana letaknya rektum tu, hat aku bulatkan tu. haaa, bila pembukaan benda tu cam malu2 maka najis yg terhasil pun tak berapa baik. Siapa yang ada masalah cmni, sila risau.


#3 Bau


Ok, ni cam tak logik kan. Memang semua najis busuk. Tapi kadang-kadang ada masa yang najis kita busuk gila tahap kalau ko bau kat tandas awam busuk sgt rasa cam nak tendang je pintu bilik air sambil kata, "ni apahal busuk sgt ni, eeyyyy"
So bila najis korang busuk tahap eeyyyy ni, ianya mungkin kerana ada infeksi yang kita boleh dapat melalui air, tanah dan juga makanan yang kita makan. Parasit ni bernama Giardia (baca sendiri jgn malas, nnt gemuk). ni yang akan buat najis korang busuk. And dia bukan masuk kat manusia je, binatang pun sama.
Tapi kalau makan petai pun busuk gak. Muahhahahaha.


#4 Rutin


Cuba perhatikan berapa kali sehari anda ke tandas. Lama lama jadikan ianya rutin. Contohnya cam bangun pagi, mesti buang air besar.
Bak kata mak aku, lelama punggung kau pun faham dah. Muahahhaha. And bila rasa ada problem dengan rutin tu, check balik, apa yang korang makan, maybe terkurang makan fiber ke, buah ke, kurang minum air ke.
Minum air banyak banyak k? :)


#5 Tenggelam ke Timbul?


Bila korang buang air, cuma dengar bila najis tu jatuh. Bunyi Poooppp! ke Kebushhhh.. Hahaaha. Kenapa??? Sebab if najis korang timbul means makanan yang korang makan adalah makanan yang berkolestrol tinggi.


Ataupun, sistem badan korang takleh nak absorb lemak ataupun nutrien dari makanan yang korang makan tu. 


Kalau tahi timbul means tahi kau banyak angin bahhahah cam pelampung ekk.  Mungkin sebab ko change diet ke..



#6 Kentut tu bagus


Kentut tu sebenarnya kita lepaskan gas yang mengandungi bakteria dr kolon kita. Sekurang-kurangnya kena kentut 10-18 kali sehari. Tapi pls, jangan kentut merata-rata. Bukan buang sampah je takleh merata eh.

So, akhir kata. Jaga kesihatan ok? Jangan ambil ringan. Bak kata pepatah, mencegah lebih baik dari mengubati. Kalau cam malas takpe, hospital ada sentiasa menunggu anda. Make sure ada insurans ok.

P/S : Aku bukan taknak letak gambar najis original, kang korang kata aku pengotor plak. Sebenarnya aku sgt pembersih orangnya. puiiiii. Kbye.


Apasal tulisan dia jd mcm2 font. sengal laaaa. Doinkkkk kbai



9 comments:

  1. kotor seyh ko sembg sal taik... hahahaha

    ReplyDelete
  2. hahahaha...information yg bagus lagi kelakaw klu cite pasal tahi...kehkehkeh!!!

    ReplyDelete
  3. ..emmm takde detail kalau najis tu warna sekian2 sebab apa ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hm..ni mungkin boleh bantu awak..kebetulan jumpe..kadang2 bende remeh tp efek nye besar,kan...
      http://halinz.multiply.com/journal/item/134/Kesihatan_Dan_Anda....

      Delete
  4. Best2, knowledge utk semua! Mohon share yea! Tq...

    ReplyDelete
  5. Sakitnya perut saya ketawa sepanjang membaca entri ni...3 kali hp terjatuh dr tangan sebab gelak x ingat punya pasal. But what ever it is...entri yg sungguh padat dengan info. Thanks a milion!

    ReplyDelete
  6. Ak ad pnykt g6pd...bnyak wrne2 plk pnah ak lhat pd njis ak...kdg2 hju n kdag2 grey....kena tyme bleyh jadi putih....

    ReplyDelete
  7. Kalo Najis tu mcm taik rabbit? Macam mana?

    ReplyDelete

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...