Wednesday, October 19, 2011

3 makanan peyumbang STROKE


SALAM!!!!



Apa khabar anda sekalian?



Hari ni nak share pasal 3 makanan yang menyumbang stroke. 3 je. tak banyak. ok? kalau anda mmg dah kurangkan/avoid makanan ni baguslah. Ucap tahniah pada diri sendiri sambil kuarkan duit kat ATM sendiri, beli lah apa2 sebagai reward.


So, basically apa basic knowledge yang korang tahu pasal stroke? kalau aku, aku akan jawab, " ha, stroke tu cam penyakit yg selalu dalam drama melayu tu.. Kalau anak buat hal ke, laki kawin lain ke, kan biasanya orang tu akan kena stroke.. kan kannn" huhu.



Tu bukan definition yg benar, hihi. Based on PubMed Health :


"A stroke happens when blood flow to a part of the brain stops. A stroke is sometimes called a "brain attack."

So, berbalik pada tajuk asal. Apakah 3 makanan yang menyumbang kepada stroke si jahat ni.

#1

Biskut, Cekedis dan Pastries

sedap kan? ye, saya tahu.



Muffins, donut, cekedis, biskut bla bla. Semua benda ni mengandungi trans fats yang sangat tinggi. Kebanyakkan makanan ni semua mengandungi, minyak yang di hidrogenkan supaya makanan2 tadi tahan pada suhu bilik. Tahukan suhu bilik berapa. Ada sesetengah makanan yang tak tahan, sbb tu kita perlukan bantuan peti ais. Tapi makanan2 yang kat atas ni dia rileks je duduk kat suhu bilik. Apedehallll kami ada agen yang membantu. Makanan yang mengandungi trans fats juga adalah seperti makanan yang disejuk beku, salad dressing, french fries, cake mixes, and whipped toppings.

Trans fats ni dia adalah artery-blockers yang sangat bahaya. Dia boleh merendahkan kolestrol baik dalam badan kita dan meninggikan kolestrol jahat. Apa jahat sangat ni??? Tak boleh ke bagi kami makan pastries???? PUI laaaa.. Berdasarkan kajian, wanita yang makan 7gram trans fats (2 ketul donut/ separuh dr portion french fries) 30% daripadanya akan kena stroke.


#2

Daging yang di process

Apakah yang di maksudkan dengan daging yang di process? Daging yang di process adalah seperti hotdog! ya, hotdog itu kegemaran aku. ohhh (-____-) salami, ayam goreng yg cam drumet tu.


Masa aku high school, aku selalu makan drumet, hotdog bla bla sng cerita semua benda yang segera sbb yela budak tgh nak naik, makan pun banyak. Sampai satu tahap, dia kacau aku punya period cycle. OHHHHHHHHH ni bahaya. mak aku yang prihatin lagi sayangkan diriku pun bawa g doctor. Doctor suruh kurangkan makan makanan yg jns2 gitu. Sejak dari tu aku kurangkan. Memang kurangkan until now. Now pun kalau makan, tu bila mak aku tak larat nak masak, so goreng drumet. Tapi adalah sebulan sekali je kot. HAHAHA. nampak sangat mak aku rajin masak. hihi.


TIDAAKKKKKK!!!! HOTDOG 1901 (-______-)


Daging yang di process menyumbang ke arah stroke melalui dua cara.

1. Sodium yang di letakkan di dalam daging tersebut

2. Bahan pengawet yang di gunakan untuk mengekalkan ke-enakkan nya dan mengelakkan daripada rosak. (Sodium nitrate & nitrite) Sodium nitrate dan nitrite ni dia boleh directly rosakkan kita punya saluran darah dan menyebabkan arteri kita jadi keras dan sempit, dah jd camtu dah confirm2 rosak. Lama2 saluran darah kita akan jadi makin sempit, and akan lead ke stroke.

#3

Diet Soda

Coke light??? Diet Coke? Ni mmg fav aku kalau g fastfood restaurant. Selalu kita rasa benda ni boleh bantu kita maintain weight. lebih sihat. Oklaaa sihat sikit lah kann. HAHAHA. Tapi sebenarnya minuman camni pun menyumbang ke stroke.



Orang yang minum diet soda mempunyai potensi terkena stroke sebanyak 48%. Berdasarkan kajian dari Universiti Columbia, 2500 orang berusia 40 tahun keatas yang minum diet soda, 60% daripada nya menghidap stroke, serangan jantung dan lain-lain berbanding orang yang tak minum diet soda. Kajian masih di jalankan. Pakar nutrisi menasihati supaya siapa yang taknak kena stroke, sila laaaa stop minum diet soda. Ok, thank u pakar nutrisi. saya minum air masak je bila g burger king. HOH.

Kesimpulan dia, senang je. jangan makan garam banyak. habis cerita. Benda kalau makan berlebihan memang tak elok. Kan dalam Islam pun kata bersederhana lah dalam semua benda. Tak gitu??



Ni antara nama2 lain bg garam, so bila beli makanan ke apa, check lah kalau rajin dan tak nak kena stroke.


  • Baking soda
  • Baking powder
  • MSG (monosodium glutamate)
  • Disodium phosphate
  • Sodium alginate

Tetbe aku terbayang kalau mak aku cakap masa tgh masak, "Angah, tlg ambik kan disodium phosphate bg mama". HAHAHHAHA. gilaa laa cikgu sains pun tak mcmtu. HEH.


Okbye.

6 comments:

  1. point no.1 n no.2 tu makanan fav saye.waaaaaaaaaaaaaaa:(

    ReplyDelete
  2. ain : Kannnnnnnnnnnnnnnn mmg mknn sedap byk yg tak sihat. melainkan awk buat sendiri. kurang sketlah unsur negatif dia. ehehe

    pinqib : u're welcome :)

    ReplyDelete
  3. waalaikummussalam.. waah.. sgt bahaya.. tapi sesekali mamam takpe kan.. hihi..

    ReplyDelete
  4. all three foods mcm sums up western food je...mcd, 1901, etc bkn aim diorang nk tingkatkan kadar stroke sedunia ke?

    ReplyDelete
  5. hahhaha tu la kannn.. tu contoh paling dekat.. ala kurangkan jee.. hehee

    ReplyDelete

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...