Friday, August 8, 2014

Tips hilangkan tangan pijar



SALAM!!!!!



Semalam aku WFH (Work from Home) sebab demam. So habis keje je, aku masuk dapur sebab Mama pergi kursus sampai sabtu. So alang2 aku ada kat rumah baik aku masak. So selengkor dapur, decide nak masak ayam balado, kailan ikan masin, ikan and ayam goreng. Beriya betul Lunch tu aku masak seafood spaghetti untuk adik aku. Kesian dia tak makan nanti kurus plak khennnnn...



So petang tu aku pun fefeeling lah kan nak tumbuk cili guna lesung. Beriya ni cari lesung batu kat luar rumah (now you know betapa tak diguna kan lesung itu) HAHHAHHAHA. Bila jumpa penuh tahi lipas... Ke lipas dh buat petempatan kat situ?? HAHHAA. Gigih lah aku basuh bersih2 pastu tumbuk cili merah bawang cili padi semua. Lepas tu secara automatiknya, lepas tumbuk tu aku korek bahan2 tu guna tangan. (gaya cam mak mak kan)



Lepas tu masak mcm biasa................................







Bila dah malam... Perghhhhhh......... Serius sampai tahap aku menangis dia punya pijar... Panas semacam.......... Aku rendam tangan aku dengan ais.. Wah sedap.... lega... bila angkat and pegang benda lain panas gila.. OMG memang sangat panas, sampai nak mandi, tersentuh air pedih gila...



SILA JANGAN GUNA AIS KALAU PIJAR!!! AMARAN KERAS.



Lepas tu sambil rendam dalam ais (degil ek, rendam lagi sebab aku tak tahan sangat) Lepas tu aku letak tangan kat econ lah. HAROM....  tak menjadi pun... Lepas tu teringat selalu letak tangan dlm beras.. Aku pun berlari ke bawah letak tgn dlm beras... Menjerit aku kepanasan.... Nasib aku tak sepak tong beras tu...



Last2, aku cakap kat Wan... "B.... tolonglah... bukak Safari cari cara2 nak hilangkan pijar".. Wan pun bukak... pastu dia baca2.. "D paling banyak orang kata letak garam... lepastu rendam dalam air"




"Okbye" *terus turun bawah balik*



Aku pun lumur tangan aku dengan garam... Sorry Mama anakmu habiskan garam, saya hampir mati kerana tangan nak tercabut. hewhewhew. Lepas letak garam aku baring terlentang atas katil dalam 20minit kot. Lepas tu aku masuk bilik air, Wan kata tutup lubang air, rendam tangan.... 



Aku pun rendam dengan tangan bergaram tu sekali, adalah 10 minit kot. Sekali keluarkan....... YA Allah........... Syukur!!!! Memang hilang... tapi bila bersentuh sakit lah.. tapi tak pedih... hehe.. Happy gila aku masa tu.



Lepastu dekat atas katil banyak garam (-___________-)




"B lah bersihkan.... tangan I sakit" HAHAHAHHA.



So petua paling okay bagi aku ialah, lumur garam then rendam dalam air. Tapi masa lumur garam tu memang rasa tangan cam terbakar. Merah gila tangan aku. Insaf!




  
 Makcik takyah nak syok sgt duduk kat cili. *EMO*



So kesimpulan dia, NO MORE LESUNG BATU. HELLO BLENDER :)

 

No comments:

Post a Comment

#apaajmasak : Resipi Kueh Teow Goreng Mudah

SALAM Hi korang harini nak share resipi kueh teow goreng yang sangat mudah. Sangat mudah sampai ko boleh fikir logik HAHHAHAH ...