Sunday, October 21, 2012

Tahukah anda #2


SALAM!!!


Tahukah anda? Kalau lepas makan, tak elok minum ais. 


KENAPA?


Sebab air ais biasanya lg mahal dr air panas. Membazir amalan syaitan. Allah marah. Ok tak, tipu je, sebenarnya, tak elok sebab ais tu tadi akan membekukan makanan berminyak yang korang makan. 



Ok, kita bagi contoh biar senang faham, cuba bayangkan, korang makan nasi kandar, yg penuh minyak, santan bla bla tu, lepas tu minum teh ais. Slurppppppppppp sedap nya! Tapi, ingatlah bahawa ais tu akan membekukan makanan berminyak tu. Cuba bayangkan usus yg penuh lemak. YEK. Itu baru sekali makan, cuba hari2. Ok, nak pengsan skrg.






Ok, sambung cerita balik, bila lemak-lemak yg dah membeku tu keras, dia akan sempitkan usus korang. Hmmmm this is not good ok. Makin banyak lemak, makin gemuklah anda. Risiko penyakit pun makin tinggi. 



Kesimpulan nya, minum je air suam. Jimat satu hal, sakit pun tak. Tapi bukanlah takleh minum ais. Minum boleh tp berpada2. Milo tabur sedap kot. Yums.


Okbye.

No comments:

Post a Comment

Rithuan's Big 3-0

SALAM Tahun ni adalah tahun sendat untuk kitaorg hahaha sbb yela makin kita berusia, komitmen makin tambah. Tapi tak bermakna ben...